Pielgrzymka do Wilna 2015

Maj to wyjątkowy miesiąc w polskiej tradycji religijnej i patriotycznej. Poświęcony jest Maryi, która 3 maja w kalendarzu liturgicznym jest wspominana jako Królowa Polski i przez cały miesiąc odbiera cześć podczas nabożeństw majowych. Początek tego miesiąca to również czas wyjazdów majówkowych. W tym roku nasze seminarium wybrało się w wyjątkową pielgrzymkę do Wilna, do Matki Bożej Ostrobramskiej zwanej Matką Miłosierdzia.

Drogę do jednego z najpiękniejszych miast Rzeczypospolitej Obojga Narodów rozpoczęliśmy w piątek w naszej seminaryjnej kaplicy Mszą świętą koncelebrowaną, której przewodniczył ksiądz profesor Waldemar Chrostowski, organizator pielgrzymki i nasz przewodnik. Podczas homilii, a później podróży ksiądz Chrostowski przedstawiał nam religijne i patriotyczne motywy naszej pielgrzymki. Po kilku godzinach podróży dotarliśmy na Litwę, gdzie pierwszym zwiedzanym miejscem były Troki, historyczna stolica państwa litewskiego. Jeszcze wcześniej na krótką chwilę zatrzymaliśmy się koło mostu rozciągniętego nad malowniczym Niemnem. W Trokach oprócz gotyckiego zamku widzieliśmy obraz Matki Bożej Trockiej, który jest drugim najwcześniej koronowanym wizerunkiem Matki Bożej na terenach dawnej I Rzeczypospolitej.

Wieczorem zajechaliśmy już do Wilna, a mianowicie do naszej bazy noclegowej –tamtejszego seminarium duchownego. Następny dzień był w całości poświęcony zwiedzaniu Wilna. W pierwszej kolejności udaliśmy się na Górę Trzech Krzyży, z której rozciąga się panoramiczny widok na miasto. Pogoda dopisywała, więc widok był wyśmienity. Później zwiedziliśmy kościół świętych Piotra i Pawła na Antokolu, perełkę architektury barokowej i jeden z ważniejszych zabytków w grodzie nad Wilią. Następnie udaliśmy się w okolice Starówki do domu, w którym mieszkał Adam Mickiewicz, a teraz mieści się muzeum jemu poświęcone i przeszliśmy prosto do gotyckiego kościoła św. Anny.

Bezpośrednio przed uroczystą Eucharystią w Ostrej Bramie udaliśmy się do domu, w którym mieszkała święta siostra Faustyna i gdzie Pan Jezus podyktował jej koronkę do Miłosierdzia Bożego. Głównym punktem tego dnia była Msza święta przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej Ostrobramskiej. Każdy miał możliwość przedstawić swoje intencje i pomodlić się w tym niezwykłym miejscu w dniu, w którym obchodziliśmy uroczystość Matki Bożej Królowej Polski. Razem z nami w liturgii uczestniczyło dużo osób przybyłych z Polski, a możliwe też, że Polaków na stałe mieszkających w Wilnie.

Po przerwie obiadowej była dalsza część zwiedzania. Tym razem obeszliśmy Starówkę. Pierwszym punktem naszego spaceru była położona w centrum Katedra, w której znajduje się kaplica z relikwiami św. Kazimierza. Później weszliśmy na teren Uniwersytetu. Po drodze do autokaru widzieliśmy jeszcze m.in. barokowy kościół św. Kazimierza oraz ratusz. Dzień zakończył się spotkaniem z młodymi polskimi poetami z grupy Nowa Awangarda Wileńska, którzy przedstawili nam swoje wiersze i opowiedzieli o swojej aktywności związanej z propagowaniem polskojęzycznej poezji.

Ostatni dzień rozpoczął się od Mszy świętej w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, gdzie znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego namalowany na polecenie siostry Faustyny. Tu pożegnaliśmy Wilno. Po godzinie drogi byliśmy w Kownie, w którym zwiedziliśmy katedrę i rynek. Poszliśmy też nad Niemen. Na tym zakończyło się nasze zwiedzanie. Po obiedzie pozostało pożegnanie z panią Teresą, która była naszym przewodnikiem. Droga powrotna do Warszawy minęła dość szybko i o 21 byliśmy już w Warszawie.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się w mediach społecznościowych!